VEDTEKTER

Røyrvik Gårdsbarnehage A/S Tlf: 40458514  mail: post@royrvik-gard.no hjemmeside: www.royrvik-gard.barnehage.no

EIER
Røyrvik Gårdsbarnehage A/S er en privat barnehage eid av Unni Orstad Johnsen og Mikael Johnsen. Adressen er Røyrvikveien 3. Barnehagen hører til i Ganddal bydel, og drives i samsvar med barnehageloven og gjeldende forskrifter. Barnehagen er tilknyttet PBL som gir tilgang til ressurser og støtte, og er et fellesskap som jobber for å fremme kvalitet i barnehager.
 
 
FORMÅL
Barnehagens formål er å sikre barna gode utviklings og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem, i et trygt og godt miljø. Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier. 
Vi jobber utfra barnehagens gårdshjul som innebærer daglig samvær med gårdens dyr, gårdsarbeid, bruk av naturen og området rundt oss. Målet er at barna skal lære å ta ansvar for dyr, mennesker og omgivelsene. 
Barnehagen har utvidet kristen formålsparagraf, og i praksis innebærer dette kontinuerlig formidling av det kristne budskapet. Målet er at barna skal kjenne seg verdifulle, elsket for den de er og samtidig utvikle forståelse for nestekjærlighet og solidaritet samt ta vare på naturen. Vi jobber ut fra visjonen vår Du er den du er, og du er fantastisk!
 
 
FORVALTNINGSANSVAR
Barnehagen hører til under Kunnskapsdepartementet og reguleres gjennom lov om barnehager (Barnehageloven). Loven er gjeldende for både private og offentlige barnehager. Barnehagen drives i samsvar med” Lov om barnehager med forskrifter,” med utgangspunkt i rammeplanen for barnehager. 
 
 
AVTALE OM DRIFT
Barnehagen ble godkjent av Sandnes kommune i 2008 og får driftstilskudd fra kommunen.
 
 
SAMARBEIDSORGAN
I henhold til barnehagelovens §4 har barnehagen et foreldreråd (FAU) og et samarbeidsutvalg (SU). FAU består av foresatte til barna i barnehagen. De skal fremme foresattes fellesinteresser og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen, foreldregruppen og skape et godt barnehagemiljø. Ved nytt barnehageår blir de 3 nyeste representantene fra fjoråret sittende i FAU og de blir også en del av SU. I tillegg velges 3 nye representanter til FAU. 
Samarbeidsutvalget består av 3 foresatte og 3 ansatte i barnehagen. Styrer og eier er med på møtene, i tillegg til en representant fra kommunene om denne ønsker det. Samarbeidsutvalget er et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. De ansattes representanter velges på første personalmøte i nytt barnehageår. Barnehageeieren skal sørge for at saker av viktighet forelegges samarbeidsutvalget. Alle i samarbeidsutvalget har taushetsplikt, jfr. § 21 i barnehageloven.
 
 
OPPTAK
Opptak av barn foretas av opptaksansvarlig etter gjeldende regler og prioriteringer. Søknad om opptak skjer elektronisk hele året. 
Plassen tildeles barn frem til skolepliktig alder, eller til foreldrene selv sier opp plassen skriftlig. Oppsigelsesfristen er satt til 2 måneder beregnet fra den første i påfølgende måned. 
Dersom plassen sies opp etter 31. mars og barnehagen ikke får inn et nytt barn i oppsigelsesperioden, må det betales ut barnehageåret. Oppsigelsestiden gjelder også dersom plassen først er tatt imot, menombestemmer seg. Blir plassen sagt opp før 31. mars blir barnets siste dag i barnehagen 31. mai. Sies plassen opp etter dette må det betales ut året. 
Ved opptak prioriteres barn i denne rekkefølge:
 
  • Barn med nedsatt funksjonsevne, i samsvar med barnehagelovens §13, og barn som det er fattet vedtak om etter lov om barnevernstjenester §4-12 0g §4-4, annet og fjerde ledd
  • Eier disponerer 4 barnehageplasser
  • Barn av ansatte
  • Søsken av barn som har plass i barnehagen
  • Sandnes kommunes opptaksregler i samordnet opptak
  • Barn fra andre kommuner
  
FORELDREBETALING
Foreldrebetaling fastsettes etter forskrift om foreldrebetaling i barnehage. Barnehagen har valgt å ha betalingsfri måned i august. Betalingssatsene kan bli endret jfr. Sandnes kommune sine betalingssatser. Betalingen skjer forskuddsvis den 1. i hver måned. Manglende betaling fører til oppsigelse av plassen.
 
 
AREALUTNYTTELSE
Barnehagen disponerer gårdens uteareal på 40 mål i tillegg til inngjerdet område på 1900 kvm. Barnehagens leke- og oppholdsareal er på 233,8 kvm. Areal per barn er 3,4 kvm for barn over 3 år og 5 kvm for barn under 3 år. Barnehagen disponerer 3 lavvoer på 30 kvm med installert elektrisitet, stall, 2 gapahuker, samt et grupperom på 50 kvm.
 
 
ÅPNINGSTIDER
Barnehagen er åpen mandag til fredag kl. 07.00-16.30. Det er fem planleggingsdager i løpet av året der barnehagen er stengt. Vi holder oss innenfor de rammer som kommunen har gitt oss til rådighet. Julaften, nyttårsaften, og onsdag før skjærtorsdag er barnehagen stengt. Om sommeren er det redusert åpningstid i uke 28-31. Åpningstiden i denne perioden er 08.00-15.30.
 
 
FERIE
Barna må ha minst 5 uker ferie i løpet av barnehageåret. 3 uker må tas sammenhengende i perioden uke 26 -32. 5 virkedager sammenhengende kan regnes som 4. ferieuke, evt. se barnehagens årsplan. Barn som skal begynne på skolen har plass ut barnehagens vedtatte barnehageår.
 
 
HELSEKONTROLL
Ved oppstart i barnehagen skal det legges frem erklæring om barnets helse. Foresatte har ansvar for å informere om særlige forhold angående barnets helse, som kan ha betydning for barnets opphold i barnehagen. Barna i barnehagen må kunne følge barnehagens dagsrytme. Foresatte plikter å rette seg etter de pålegg som gis fra styrer og helsemyndigheter, for å ivareta de helsemessige forhold i barnehagen.
 
 
INTERNKONTROLL
Barnehagen har internkontrollsystem etter kravene i barnehageloven § 9. Vi bruker PBL Mentor HMS som HMS-system. Barnehagen har godkjent verneombud som er valgt av personalet i barnehagen.
 
 
FORSIKRING
Gjennom PBL og Gjensidige er barna forsikret hele døgnet, også utenom barnehagetiden. Denne forsikringen er gjeldende så lenge barnet har plass i barnehagen.
 
 
 
Vedtektene endret 16.06.2025