Velkommen til Hestehov som er barnehagens småbarnsavdeling

HESTEHOV er barnehagens småbarnsavdeling for barn i alderen 1-3 år og består av 15 barn, 5 voksne og en lærling.

I vårt arbeid med barna mellom 1 og 3 år har vi mål om god tilknytning, trygghet, omsorg, lek og læring. Når barnet begynner hos oss vil det bli tildelt en primærkontakt. Det betyr at en av oss som jobber på avdelingen, vil ta imot dere og være den nærmeste voksenkontakten både for barnet og foresatte. Primærkontakten vil følge barnet spesielt opp den første tiden. Trygghet er en forutsetning for utvikling i lek, læring og sosial kompetanse.

Det skjer utrolig mye i utviklingen hos barn i denne alderen. De lærer å gå, lærer nye ord og begreper og det skjer store fysiske endringer i kroppen. Både motorikk og sanser utvikler seg mye nå, og samspill mellom sanser og motorikk er viktig for utviklingen. Dette skjer gjennom lek og barns naturlige nysgjerrighet. Her vil det å få oppleve og teste ut ulike motoriske utfordringer viktig. Både ute og inne har vi mange ulike arenaer, som ulent terreng, kanter, dørstokker og andre hindre som en kan klatre over.

Barnets eget språk kommer nå, først ved at det forstår mer og mer av det som blir sagt, og ved å peke i bøker eller på ting og lytte til svaret den voksne gir. Her er det viktig med gjentakelser. Vi har fokus på å fortelle om det vi gjør, slik barna hele tiden hører språket i bruk, noe som er med på å utvide barnas ordforråd og språkforståelse.Imitasjon er også viktig denne perioden. Barn imiterer både barn og voksne. Dette viser seg for eksempel i lek, og i hverdagen ellers. Ved 0-2 års alder er parallell lek (der barn leker ved siden av hverandre og etterligner hverandre) vanlig.

Dyrene på gården har en sentral plass i hverdagen. Vi har «koseturer» til dyrene og lærer om dyrene.  Vi er ute hver dag til alle årstider, og tilpasser lengden på uteleken i forhold til gradestokken og været ellers.

Dette året skal vi samarbeide en god del med Løvetann. De 6 eldste våre skal være sammen med de yngste fra Løvetann 2-3 formiddager i uken. Vi skal legge opp aktiviteter og turer etter behov, det er det lettere å gjennomføre når vi deler dem mer etter alder.