TUSENFRYD
er avdelingen for de eldste barna i barnehagen. Barna her er i alderen 4-6 år og består av 26 barn, 5 voksne.
Hverdagsaktivitetene våre skal gir rom for samhandling barn-barn og barn-voksen. Trygge relasjoner skaper et godt grunnlag for læring og utvikling av sosial kompetanse.
Vi deler barna i ulike grupper på formiddagen etter samlingen:
Gladklubben er for de yngste på avdelingen og de har fokus på Gårdshjulet. Det vil si at de har mest ansvar for dyrene og har ellers aktiviteter som i stor grad styres av det som skjer og trengs på gården. Det innebærer blant annet setting av poteter, hesjing, luking, såing, høsting i grønnsakshagen, opptak av poteter og temming av nye geitekillinger med mer.
Hemmeligklubben er for førskolebarna. De har klubbdager med førskolerettede samlinger og aktiviteter.
Noen dager i uka deler vi oss også i grupper på tvers. Disse gruppene kaller vi Sol og Måne. Når vi har disse gruppene, er vi gjerne på tur eller har kreativt arbeid.
Førskolebarna har altså egne samlinger med tema som har med skole og selvstendighet å gjøre. Det kan være grunnleggende begreper som høyre og venstre, språklig bevissthet, gjenkjenning av bokstaver og navn samt rytme og rim. Vi ser på tall, figurer og matematiske begreper. Andre temaer er nærmiljø og bosted, kroppen vår, sansene våre, samt litt om trafikkregler og miljø. I tillegg vil vi også legge vekt på selvstendighet i dagligdagse ferdigheter som påkledning, toalett og måltider, samt ta imot beskjeder og å kunne lytte.
Vi vektlegger at barna skal få positive erfaringer med å være ute i naturen og sammen med dyrene på gården. Vi vil ha konkrete oppgaver hos dyrene gjennom året, og vi veksler med Løvetann og Hestehov hvilke dyr vi har ansvar for. I Grønnsakshagen vil vi få erfaring med hvordan vi mennesker kan jobbe sammen med naturen og årstidene
Målet vårt er at barna skal få forståelse for å ta vare på naturens mangfold og få positive holdninger og trives i naturen. Dette er en viktig del av forvaltningsansvaret, og noe vi ønsker at barna skal ta med seg på veien videre.Vi bruker nærmiljøet aktivt for at barna skal få muligheter til å møte ulike lekemiljøer de kan utforske og utvikle seg i.