Velkommen til Løvetann

LØVETANN

er barnehagens avdeling for barn i alderen 1-4 år. Avdeling består av 15 barn og 5 voksne. Vi kommer til å ha samarbeid på tvers av avdelingene.

 

I vårt arbeid med barna mellom 1 og 4 år har vi mål om god tilknytning, trygghet, omsorg, lek og læring.

Når barnet begynner i barnehagen, vil det bli tildelt en primærkontakt. Det betyr at èn av de som jobber på avdelingen vil ta imot og være den nærmeste voksenkontakten både for barnet og for dere foresatte. Primærkontakten følger barnet tett opp den første tiden. Trygghet er en forutsetning for utvikling i lek, læring og for den sosiale kompetansen.

Det vil være store sprik i utviklingsnivåene til barna i denne alderen. Vi har derfor fokus på aktiviteter og lek som kan gi alle barna utfordringer og mulighet for mestring. Det er derfor naturlig at ikke alle barna på avdelingen har samme aktivitet daglig. Det er viktig for oss å vise de eldre barna at de kan være en god hjelp og støtte i hverdagen for de yngste.

Det skjer mye i barns utvikling i denne alderen. Motorikken og sansene utvikler seg gjennom lek og barns naturlige nysgjerrighet. Det å få oppleve og å teste ut ulike motoriske utfordringer er viktig. I takt med barnas utvikling forsøker vi å gi barna noe å strekke seg etter.

Barnets eget språk utvikles. Det er viktig med gjentakelser av ord. Vi setter ord på det vi gjør slik at barna hele tiden hører språket i bruk, noe som er med på å utvide ordforråd og språkforståelse.Imitasjon er også viktig i denne perioden. Barn imiterer andre barn og voksne. Dette viser seg i lek og i hverdagen.

Ved 0-2 års alder er det vanlig med parallell-lek (der barn leker ved siden av hverandre og etterligner hverandre). Etter hvert vil barna søke hverandre i leken og samleken utvikles. Barna lærer best gjennom den lystbetonte leken.

Dyrene på gården har en sentral plass i hverdagen. De eldste deltar i dyrestellet og de yngste har «koseturer» til dyrene. Vi er ute hver dag alle årstider, men tilpasser lengden på uteleken i forhold til gradestokken og været.

Vi undrer oss sammen med barna og tar vare på de gode øyeblikkene som oppstår. Vi ønsker at barna skal få oppleve mestring, glede og at de blir sett