Velkommen til Løvetann

LØVETANN er avdelingen for barn i alderen 2-4 år og består av 18 barn, 4 voksne og en lærling. Avdelingen deles i to etter frokost der den ene gruppen har base inne på Løvetann og den andre har base i Lavvoen. Gruppene bytter på hvem som har base hvor.

På Løvetann skal alle føle seg sett og anerkjent. Vi vil at barna gjennom god støtte fra de voksne skal bli mer selvstendige og utvikle gode evner sammen med andre. De ansatte på avdelingen skal være tydelige, rause, varme og grensesettende.

På avdelingen vil barna få utfordringer gjennom lek og kommunikasjon. Leken setter vi svært høyt, barna lærer aller best gjennom den lystbetonte leken. Hverdagen med barna blir fylt med samlingsstunder der vi tar i bruk fortellerstunder med bibelfortellinger, eventyr, sang, dans, rim og regler.

Gjennom barnesamtaler med de eldste og barnemøter skal barna få være med å prege barnehagedagen med innhold som interesserer dem.

Vi er opptatt av å være ute og i bevegelse. Vi er ute i all slags vær. Vi kommer til å ta i bruk nærmiljøet rundt barnehagen:
- Olaugbua nede i skogen hvor vi kan lage mat på bålet og vi kan utforske skogen
- Grønnsakshagen og lavvoen hvor vi skal dyrke og så i egen kasse, og undre oss sammen over alt som spirer og gror der.
- Kjøre på tur med hest og kjerre
- Ri på hestene
- Bli bedre kjent med dyrene og kose oss sammen med dem
- Ta del i daglige rutiner med dyrene

Dette året skal vi samarbeide en god del med Hestehov. De 6 yngste våre skal være sammen med de eldste fra Hestehov 2-3 formiddager i uken. Vi skal legge opp aktiviteter og turer etter behov, det er det lettere å gjennomføre når vi deler dem mer etter alder.

Vi skal undre oss sammen med barna, ta vare på de gode, spontane øyeblikkene som oppstår.

Nytt dette året er temaet «gleding», dette temaet handler om sosial kompetanse, vennskap og mye mer. Det blir spennende og kjekt å jobbe med dette. På løvetann skal alle få være med, vi skal jobbe mye med vennskap blant barna, alle skal minst ha en god venn i barnehagen.

Barna skal daglig få oppleve mestring, glede og bli sett. Løvetann skal være et godt sted å være for både store og små.